Folke Sundman på FSD:s fullmäktige: Står Finland ut tre år till med den nuvarande regeringen?

Aktuellt

I en tid då en av de finländska framgångarnas viktigaste faktor – samarbetsförmågan – skulle behövas som mest, har regeringen gjort sitt yttersta för att underminera just den här framgångsfaktorn, konstaterade Folke Sundman då han öppnade Finlands Svenska Socialdemokrater FSD:s fullmäktigemöte i Vanda.

Vi har en regering där centern är på gränsen till att förverkliga sin historiska dröm, landskapsreformen, och tycks vara beredd att sälja det mest av sitt traditionella sociala samvete för att nå detta mål.

Vi har en regering där samlingspartiet som ett pris för landskapsreformen gör sitt bästa för att försvaga välfärdssamhället i enlighet med sin marknadsfundamentalistiska ideologi.

Och vi har en regering där sannfinnarna i första hand klamrar sig fast vid maktens sötma och deras största framgångar är att agera som bromskloss för en ansvarsfull flyktingpolitik och drivkraft för en radikal nedskärning av det finska u-landsbiståndet.

Den förestående politiska våren är nästa stora prövosten för regeringen. Det ska bli ramria, nya beslut om sotereformen, och ett försök att ro det sk. samhällsfördraget i hamn i någon form. I synnerhet centern och samlingspartiet bullar upp för att driva på sina prioriteter, landskapsreformen respektive marknadsliberalismen.

Inte att undra på att politikens trovärdighet står på spel. Frågan är om det finska samhället och den finska politiken kan stå ut med den nuvarande regeringen i tre år till. Hursomhelst, socialdemokraterna bör åtminstone vara beredda för alla olika alternativ, inklusive riksdagens upplösning och nyval.