Finlands Svenska Socialdemokrater (FSD) är ett distrikt i Socialdemokratiska partiet (SDP) i Finland.
Ett distrikt är en regional del av ett parti. Distriktet samlar de lokala föreningarna, ordnar verksamhet i området och är en länk mellan partiets ledning och de lokala medlemmarna.
Det finns 13 distrikt i Finland, och FSD är ett av dem.
FSD grundades år 1899. Det är den äldsta partiorganisationen i Finland.
FSD bygger på socialdemokrati. Det betyder att man vill ha ett samhälle där alla människor har det tryggt och rättvist. Socialdemokrater vill att alla ska ha arbete, pengar att leva på, bra vård, skola och omsorg. Samhället ska hjälpa människor som har det svårt.
FSD är den svenskspråkiga delen av SDP. FSD arbetar för allas rättigheter och för ett rättvist samhälle, enligt socialdemokratisk ideologi. FSD gör detta på svenska, så att människor i Finland kan delta i politiken på sitt eget språk.
FSD har 32 föreningar och lite mer än 1100 medlemmar. Du kan bli medlem genom att gå med i en lokal förening, eller som personmedlem direkt via FSD:s webbplats:
👉 Bli medlem i FSD
Som medlem kan du vara med i möten, aktiviteter och projekt. Du kan också vara med och påverka politiken i de svenskspråkiga områdena.
FSD har två kontor: ett i Helsingfors och ett i Vasa. Där jobbar en verksamhetsledare och en organisationssekreterare. De kan svara på frågor och hjälpa dig om du behöver det. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.